« Takaisin blogilistaan

Virkistynyt mieli arkiaskareilla

Kirjoittanut Anna Rimppi (syys 16, 2015)

Tietoinen läsnäolo tiskikoneen kanssa muutti tiskivuorien ahdistavan läsnäolon mahdollisuudeksi lepuuttaa mieltä.

Osallistuin VTT:n ja Jyväskylän yliopiston kehittämän Oiva -hyvinvointiohjelman tutkimukseen vuonna 2012. Sain käyttööni Oivan mobiiliversion, jota sain käyttää puhelimella ja tehdä harjoituksia omaan hyvinvointiin liittyen. Oivasta löytyi harjoituksia, jotka perustuivat arvo-, hyväksyntä- ja tietoisen läsnäolon (mindfulness) menetelmiin. Monet harjoituksista tuntuivat hyödyllisiltä ja niistä tulikin parempi mieli tai hyvä olo, kun niihin keskittyi.

Minulla on itselläni yksi arkinen tehtävä keittiössä, jota inhoan yli kaiken. En pidä astioiden laittamisesta tiskikoneeseen ja monesti käynkin itseni kanssa väsytystaistelua siitä, kuinka kauan jaksan tiskipöydälle kertyvää tiskivuorta. Monta kertaa jätän pinon, kun tunnen sen valtavuuden edessä voimattomuutta ryhtyä hommaan.

Oivassa oli harjoitus, jossa ohjattiin tekemään tietoisesti arkiaskareita. Valitsin askareeksi tiskikoneen täyttämisen. Ajattelin, että jos johonkin kaipaan apua, niin se on tämä tehtävä. Aluksi minusta oli todella vaikea mennä mukaan harjoitukseen. Niin syvä oli inhoni tiskejä kohtaan, olinhan sitä jo monta vuotta kerryttänyt tiskikasoineni. En pystynyt ollenkaan keskittymään, mutta sitten tehtävä ohjasi tunnustelemaan astioita ja kuuntelemaan niiden kilahtelua ja havainnoimaan miltä tuntuu, kun saa laittaa astian tiskikoneeseen. Uppouduin työhön ja tiskien kuuntelemiseen. Eipä aikaakaan, kun kone oli jo täynnä ja pöydällä tyhjä kohta. Otin käteeni puhdistusaineen ja rätin ja harjoituksen ohjeiden mukaan panin merkille, miltä puhdistusaineeni tuoksuu ja miltä rätti tuntuu käsissä.

Koko kasaa en kerralla saanut mahtumaan tiskikoneeseen, mutta sain homman aloitettua. Siitä tuli hyvä ja kiitollinen mieli. Mutta mikä kannusti minua pian tyhjentämään pesukoneen ja täyttämään sen uudestaan, oli harjoituksesta tullut keventynyt mieli ja tunne. Ihan kuin olisin ottanut hyvät päiväunet ja levännyt. Oli tosi virkistävää, kun mieleni oli keskittynyt tiskikonetta täyttäessä pitkän työpäivän jälkeen vain yhteen asiaan ja saanut levätä ihan kaikilta muilta asioilta. Tietoinen läsnäolo tiskikoneen kanssa muutti ikävän kielteisyyteni kiitollisuudeksi ja tiskivuorien ahdistavan läsnäolon mahdollisuudeksi lepuuttaa mieltä.

Tietoista läsnäoloa pääsee harjoittelemaan Oivan nettisivuilta osoitteessa http://oivamieli.fi. Myös Headstedin omissa ohjelmissa käytetään tutkittuja ja tunnettuja psykologisia menetelmiä, jotka perustuvat pääasiassa hyväksymis- ja omistautumisterapiaan. Niissäkin pääset harjoittelemaan tietoisen läsnäolon taitoja.