Ohjelmat – Hyvän elämän kompassi

Hyvän elämän kompassi

Hyvän elämän kompassi on kuuden viikon verkko-ohjelma, joka vähentää tutkitusti masennusoireita ja parantaa mielialaa.

Voit käydä ohjelman läpi omaan tahtiisi tai tuettuna. Ohjelman itsenäinen käyttö on maksutonta. Tukipalveluiden hinta määräytyy tarpeidesi ja toiveidesi mukaan.

Luo tili


Hyvän elämän kompassin vaikutukset

Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa Hyvän elämän kompassi -ohjelman käyttäjien mieliala parani ja masennusoireet vähenivät merkittävästi. Tutkimus julkaistiin lokakuussa 2014 Behaviour Research and Therapy -lehdessä. Katso myös suomenkielinen tutkimustiedote.

"Ohjelma on mielestäni upea ja aineisto erinomainen."
"Todella toimiva ja helppo käyttää. Käyttäisin mielelläni jatkossakin."
"Tuntuu, että elän nyt elämääni – kiitos!"

Maistiaisia sisällöstä

Hyvän elämän kompassi sisältää paljon kokemuksellisia harjoituksia, jotka pohjautuvat hyväksymis- ja omistautumisterapiaan. Tietoisen läsnäolon (mindfulness) harjoitukset rauhoittavat ja kirkastavat mieltä. Yksi tällainen harjoitus löytyy blogistamme - kokeile!

Ohjelmassa käytetään myös paljon vertauskuvia, joiden kautta ajatusten ja tunteiden tunnistaminen ja käsittely helpottuu. Tässä esimakuna kaksi vertauskuvista.

*****

Talo ja huonekalut

Olet kuin talo, täynnä huonekaluja. Huonekalut eivät ole, eivätkä voi koskaan olla, yhtä kuin talo. Huonekalut ovat talon sisältö.

Talo ainoastaan pitää sisällään huonekaluja ja on se paikka, jossa huonekalut voivat olla huonekaluja.

Se, pidetäänkö huonekaluja hyvinä vai huonoina, ei kerro mitään talon arvosta.

Sinä olet talo, mutta et huonekalut. Ajatuksesi ja tunteesi ovat huonekalut. Yhtä lailla kuin huonekalut eivät ole talo, ajatuksesi ja tunteesi eivät ole sinä. Ne ovat kokemuksia, joita sinulla on.

*****

Juoksuhiekka

Mielesi voi käskeä sinun tehdä sellaista mikä ei toimi, koska se ei näe mitä muuta voisi tehdä. On ikään kuin olisit juuttunut juoksuhiekkaan. Normaalisti yrittäisit päästä sieltä pois. Mutta melkein kaikki, mitä olet oppinut poispääsemisestä, tuottaa ongelmia juoksuhiekassa.

Jos yrität kävellä, kiivetä tai juosta, vaivut aina vain syvemmälle, koska kaikki mitä teet, saa sinut vajoamaan. Ihmiset joutuvat tällöin paniikkiin ja vajoavat.

Ainoa mitä juoksuhiekassa kannattaa tehdä, on koskettaa sitä mahdollisimman laajalti, paneutua sen varaan pitkälleen. Tämä pätee myös tähän taisteluusi. Älä kamppaile juoksuhiekkaa, ongelmiasi, vastaan, koska silloin vajoat. Sen sijaan asetu sen varaan, kosketa sitä ja anna sen kannatella sinua. Ilman taistelua.

Ohjelman rakenne

Kuuden viikon aikana pohdit mielekästä elämää, teet käytännön tekoja sekä harjoittelet tietoisen läsnäolon taitoja ja hyväksyntää.


Arvot
Mikä sinulle on tärkeää? Elätkö sen mukaan?
Teot
Elä arvojesi mukaan. Pienistä muutoksista se lähtee.
Ole läsnä
Elä tässä hetkessä. Rauhoita ja kirkasta mieltäsi.
Havainnoi
Tunnista ajatuksesi, tunteesi ja tuntemuksesi.
Vapaudu
Et ole yhtä kuin ajatuksesi. Vähennä ajatusten valtaa.
Hyväksy
Mitä et voi muuttaa? Lakkaa kamppailemasta turhaan ja tee sen sijaan itsellesi merkityksellisiä asioita.