« Takaisin blogilistaan

Mitä sinulle kuuluu?

Kirjoittanut Kirsikka Kaipainen (loka 10, 2016)

"Ihan hyvää, mitä nyt on vähän stressiä... oikeastaan ahdistaa aika paljon."

Erästä läheistäni on ahdistanut se, että hyvin harvoin kukaan kyselee häneltä kuulumisia. Hän ei ole mitenkään eristynyt vaan tapaa kyllä usein ihmisiä, mutta kuulee harvoin tuota henkilökohtaista, aitoa tiedustelua kuulumisista. Tämä surettaa minua. Muistan itsekin, miten nuorempana kiihkeästi toivoin, että jotakuta välillä kiinnostaisi, miten minulla menee. Tuon kysymyksen kuuleminen auttoi helpottamaan yksinäisyyden tunnetta.

Tänään on Maailman mielenterveyspäivä, jonka teemana on tänä vuonna mielenterveyden ensiapu. Aivan kuten fyysiseen ensiapuun usein riittää, että siirtää autettavan oikeaan asentoon, avaa hengitystiet ja kutsuu ammattiapua paikalle, mielenterveyden ensiavussakin on yleensä kyse suhteellisen yksinkertaisista asioista: kohtaamisesta, kysymisestä, kuuntelusta ja tarvittaessa ohjaamisesta palveluiden piiriin.

"Mitä kuuluu" -kysymys on yksinkertainen tapa edistää mielen hyvinvointia. Vähättelin itse aikoinaan sen merkitystä, koska pintapuolisesti se vaikutti tyhjältä ja merkityksettömältä. Sittemmin olen ymmärtänyt sen arvon ihmissuhteiden ylläpitäjänä ja ensiaskeleena syvempään sananvaihtoon. Sillä on monia etuja:

  • Helppo keskustelunavaus. Kysymyksen voi kysyä miltei missä tahansa tilanteessa, koska se ei oleta mitään. Ja vaikka vastaus olisi tavanomainen, yleisesti hyväksytty "ihan hyvää" tai "mitäs tässä", se avaa mahdollisuuden jatkaa keskustelua, joko kepeästi tai vakavammin. Ainakin jotain on sanottu ja hiljaisuuden muuri murrettu.
  • Tekee hyvää itselle. Kiinnostuksen kohdistaminen toiseen ihmiseen on huomaavaisuuden osoitus. Kun jännittää, mieli on maassa, stressaa tai ahdistaa, toisen kuulumisten kysyminen ja kuuleminen voi myös auttaa saamaan näkökulmaa omaan tilanteeseen. Ja kun olet ensin aidosti kuunnellut, mitä toiselle kuuluu, yleensä tämä kysyy vastavuoroisesti sinulta samaa ja pääset halutessasi purkamaan omia tuntojasi.
  • Tekee hyvää toiselle. Erityisesti aidon kiinnostunut ja katsekontaktilla varustettu "mitä sinulle kuuluu" saa toisen kokemaan, että arvostat häntä ja että sinulle on oikeasti merkitystä, miten hänellä menee. Puhun kokemuksesta: se voi ihan oikeasti pelastaa ihmisen päivän ja saada hänen seuraavatkin kohtaamisensa tuntumaan myönteisemmiltä.

Kysy siis tänään ja jatkossakin muilta, mitä kuuluu, miten menee, kuinka hurisee tai mikä ilmaisu omaan suuhusi parhaiten sopiikaan, ja ole valmis kuulemaan oikea vastaus. Rohkaistu myös kertomaan itse aidosti, mitä sinulle kuuluu, koska jaettu murhe tuntuu kevyemmältä ja jaettu ilo puolestaan vahvistuu. Oma kokemukseni on, että nimenomaan vaikeiden asioiden jakaminen ja lähentää tosissaan, ja sitten on valmis taas juttelemaan niistä kepeämmistäkin aiheista.

Maailman mielenterveyspäivänä tapahtuu Suomessa laajemminkin: Suomen Mielenterveysseura kampanjoi tänään arvostavien kohtaamisten, aidon välittämisen ja vaikeidenkin asioiden puheeksi ottamisen puolesta. Seuran Kymppikymppi-kampanjasta voit lukea lisää täältä.