« Takaisin blogilistaan

Tietoinen läsnäolo, mindfulness – miten sitä voi oppia?

Kirjoittanut Kirsikka Kaipainen (touko 8, 2014)

Mieti hetki: kun juttelet vaikkapa ystävän, kumppanin, opiskelu- tai työkaverin kanssa, kuunteletko keskittyneesti vai mietitkö muita asioita samalla? Mitä siitä yleensä seuraa? Entä milloin nautit olostasi eniten, silloin kun yrität tehdä tuhatta asiaa kerralla vai silloin kun keskityt täysillä yhteen juttuun?

Tietoisen läsnäolon eli mindfulnessin harjoittelu on aivojen treenausta siihen, että pystyt olemaan tässä ja nyt ilman, että häiriötekijät nakertavat keskittymistä. Tietoisen läsnäolon taitojen harjoittelusta seuraa muitakin hyötyjä: stressi vähenee ja mieli kirkastuu, luovuus paranee ja kivutkin voivat lievittyä.

Eikä tietoisen läsnäolon harjoittelun tarvitse tarkoittaa sitä, että pistät suitsukkeita palamaan, asetut lootusasentoon ja meditoit tuntikausia. Itse teen pikkuisia tietoisuustaitoharjoituksia monta kertaa päivässä ihan vain sulkemalla hetkeksi silmät ja keskittymällä omaan hengitykseen tai ympäröiviin ääniin. Minulle tästä on apua erityisesti silloin, kun mielessä ryntäilee liikaa ajatuksia enkä meinaa saada kunnon otetta mistään, tai silloin kun huomaan että meinaan jäädä märehtimään jotakin mennyttä juttua jossa en mukamas suoriutunut riittävän hyvin. Hetken rauhoittumisen jälkeen mieli on kirkkaampi ja pystyn muistuttamaan itselleni, mitä tässä ja nyt haluan oikeasti saada aikaan.

Aluksi tietoisen läsnäolon harjoittelu voi tuntua hankalalta eikä muutos tapahdu hetkessä. Itsekin muistan vielä, kuinka ensimmäisen hengitysharjoituksen aikana tuntui, ettei tästä tule mitään kun en saa mieltäni tyhjennettyä enkä saavuta täydellisen rentoa oloa. Aivojen harjoittaminen on loppujen lopuksi aika samanlaista kuin lihastenkin kehittyminen: se edellyttää säännöllistä harjoittelua ja vähän kärsivällisyyttä. Eikä se juttu niinkään ole mielen tyhjentäminen vaan se, ettei niin takerru mielessä pörrääviin ajatuksiin kiinni. Niitä saa tulla ja mennä, muttei niiden tarvitse antaa häiritä.

Kokeile itsekin vaikkapa blogistamme löytyvää tietoisen istumisen harjoitusta. Miltä se sinusta tuntuu? Harjoituksia voi käydä kurkkaamassa myös vaikka Oiva-sovelluksesta.