« Takaisin blogilistaan

Mielen kevätsiivous, askel 5: Elä niin kuin opetat

Kirjoittanut Katariina Keinonen (maalis 31, 2016)

Tämä on mielen kevätsiivouksemme viimeinen osa. Katso myös aiemmat osat: 1, 2, 3 ja 4.

Sen ymmärtäminen, mikä elämästäsi tekee hyvää elämää, on puolet matkasta. Toinen puolikas koostuu teoista, joita teet tuon ymmärryksen perusteella. Hyödyllisin asenne tässä ei ole "päätä että tunnet olosi mahtavaksi", jota joskus aikakauslehdissä toitotetaan. Sen sijaan voisi olla parasta suhtautua omaan itseen myötätuntoisesti.

Tarkastele tilannettasi ja sitä kamppailua, jota ehkä olet stressin kanssa käynyt. Huomaa, miten kovasti olet yrittänyt pärjätä ja sinnitellä mukana aina vain kiihtyvässä tahdissa. Pohdi sitten hetki, mitä sanoisit ystävälle, joka on samassa tilanteessa. Pystytkö osoittamaan itsellesi samaa myötätuntoa kuin muillekin? Voitko olla ystävällinen ja lempeä itseäsi kohtaan?

Kokeile tehdä tänään jotain mukavaa tai rentouttavaa – vain itseäsi varten, olet ansainnut sen.

***

Kirsikka taapertaa eteenpäin ja opettelee elämään kuten opettaa.

En ikinä sanoisi kellekään muulle, joka on stressaantunut ja uupunut: "senkin laiskamato, tämän piti olla valmis jo eilen, nyt sinun on pakko valvoa koko yö ja puskea töitä vaikka olisit kuinka poikki". Sen sijaan rohkaisisin heitä lepäämään, rentoutumaan ja keräämään voimiaan. Huomenna on aina uusi päivä.

Muistan itse pari viikkoa sitten tällaisen tilanteen. Minulla on pitkä tehtävälista ja joka päivä tuntuu, että pitäisi tehdä enemmän, olla tehokkaampi, pystyä keskittymään täysillä töihin. Mutta tuonakin iltana tunsin itseni henkisesti hyvin väsyneeksi ja päätin hetken mielijohteesta kaivaa esiin vanhan tietokonepelin, jota en oikein koskaan ole ehtinyt aloittaa, ja pelailla tunnin tai pari. Se oli sekä hauskaa että rentouttavaa (kun alkuhankaluuksien jälkeen sain pelin toimimaan!). Seuraavana päivänä totesin, että mieleni oli rauhallisempi ja tunsin oloni vähemmän syylliseksi kuin jos olisin yrittänyt jatkaa töitä illalla enkä olisi "saanut tarpeeksi aikaan". Myös kumppanini oli iloinen valinnastani rentoutua. Stressi ja ahdistus ovat tarttuvia, mutta niin ovat hyvätkin fiilikset.

Erityisesti sillon, jos sinulla on ollut pitkä ja stressaava työviikko, pyri ottamaan ainakin hetki itsellesi ja tee jotain mistä nautit, jotain missä ei ole tulostavoitteita. Rentoutuminen ja irtautuminen työasioista on tutkitusti tärkeää, jotta tuotteliaisuus säilyy ja luovuus kukkii.

– Kirsikka