« Takaisin blogilistaan

Kun masennus iskee

Kirjoittanut Toni Vanhala (helmi 1, 2017)

Marraskuu. Vuoden synkin kuukausi tuntui tavallistakin lohduttomammalta. Minun oli vaikea nousta aamuisin sängystä. Kun lopulta kömmin pystyyn, niin jalkani olivat kuin lyijyä. Olin äkäinen, hermostunut ja tiuskin lapsille aivan turhista asioista.

Kaikilla on ajoittain samankaltaisia tuntemuksia kuin minulla oli. Tietysti olin itsekin silloin tällöin kokenut huonoja ja masentavia päiviä, ja haastavia viikkoja. Tällä kertaa oireeni olivat kuitenkin sitkeämpiä ja kokonaisvaltaisempia. Viikosta toiseen tunsin itseni väsyneeksi, todella voimattomaksi, arvottomaksi, ja huonoksi ihmiseksi. Minusta tuntui, että mikään ei muuttuisi paremmaksi edes tulevaisuudessa.

Välillä elämässä kohtaa haasteita, jotka tuntuvat mahdottomilta ylittää.

Kun mietin kokemuksiani nyt jälkeenpäin, niin nuo kaikki vaikuttavat selkeiltä masennuksen oireilta. En kuitenkaan ajatellut niitä sellaisiksi, eläessäni niiden kanssa arjessa. Oireeni olivat lopulta suhteellisen lieviä ja mielialani kääntyi positiiviseksi jo parissa kuukaudessa.

Synkkään mielialaani ja ajatuksiini sain apua kolmella tavalla. Ensiksi ryhdyin tekemään säännöllisemmin tietoisuustaito- eli mindfulness-harjoituksia. Sen lisäksi, että nämä harjoitukset tarjosivat pienen tauon ja rauhallisen hetken arjessa, ne auttoivat myös näkemään arjen myönteiset asiat. Havaitsin myös, mitkä asiat saivat mieleni mustemmaksi. Hiukan myöhemmin, pysähdyin pohtimaan elämän suuntaa ja omia arvojani. Tämä auttoi näkemään elämässä ja erityisesti tulevaisuudessa merkitystä ja toivoa. Luulen, että tärkeintä ja tehokkainta apua sain kuitenkin pienistä käytännön teoista. Esimerkiksi yhteiset puuhat lasten kanssa ja kavereiden näkeminen saivat hyvälle tuulelle ja osaltaan rakensivat mielekkäämpää arkea.

On vaikea sanoa, miten masennukseen viittaavat oireeni ja matala mielialani olisivat kehittyneet, jos minulla ei olisi ollut tietoa ja kokemusta tällaisista menetelmistä ja toimintatavoista. Tietoisuustaidoista, elämän arvojen työstämisestä ja arjen teoista olin aiemmin saanut helpotusta stressiin ja jännittämiseen. Nyt niiden soveltaminen oli helppoa.

Aiemman harjoittelun lisäksi menetelmien soveltamisessa auttoi myös se, että minulla oli tällä kertaa käytössäni Headstedin ohjelmat (kuten ilmainen Hyvän elämän kompassi), joita olin itse ollut toteuttamassa. Poimin harjoituksia myös Suomen mielenterveysseuran tarjoamasta Oiva-verkkopalvelusta. Kaiken kaikkiaan, olin hyvin varma, että pääsen yli myös näistä hiukan huonommista fiiliksistä, koska olin jo kokenut haasteita ja päässyt niiden yli vastaavilla harjoituksilla ja menetelmillä.

Uskon että nämä menetelmät auttoivat minua pääsemään yli matalasta mielialastani. Luulen, että onnistuin lievittämään oireita ja lyhentämään niiden kestoa. Vaikkei näin olisi ollutkaan, niin ainakin menetelmien avulla jaksoin sinnitellä ja uskoa valoisampiin päiviin.

Psykologista joustavuutta kehittävien menetelmien vaikutuksesta masennukseen on myös tutkimusnäyttöä. Esimerkiksi Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa Hyvän elämän kompassi -verkko-ohjelmalla saavutettiin vastaava tulos kuin kasvokkain annetulla psykoterapialla. Tämän tutkimuksen osallistujien masennusoireiden vakavuus ja masennushistorian pituus vaihtelivat suuresti. Osa oli kärsinyt jo pidempään masennuksesta, eikä ollut saanut siihen helpotusta muusta hoidosta ja terapiasta.

Menetelmien käytöstä eriasteisten masennusoireiden hoitoon tarvitaan kuitenkin enemmän tutkimusta ja näyttöä. Omiin verrattain lieviin oireisiini riitti itsenäinen harjoittelu. Uskon kuitenkin, että henkilökohtaista ja yksilöllistä tukea ja hoitoa tarvitaan varmasti sitä enemmän, mitä vaikeammasta masennuksesta on kyse.


Kaipaatko varmuutta ja kättä pidempää masentuneiden tai ahdistuneiden asiakkaiden kohtaamiseen?

Tervetuloa koulutukseemme Tampereelle 24.2. Koulutuspäivän aikana perehdymme tutkimustietoon, hyviin käytänteisiin ja ilmaisten verkko-ohjelmien hyödyntämiseen asiakastyössä.

Tutustu tarkemmin koulutuksen sisältöön ja ilmoittaudu sähköpostitse: tiimi@headsted.fi

Päivän koulutuksen hinta on 129,03 € (+ alv 24 %). Tarjoamme aamu- ja iltapäiväkahvit.