« Takaisin blogilistaan

Kuinka opin elämään jännityksen kanssa

Kirjoittanut Toni Vanhala (tammi 29, 2014)

Toni kertoi jännityksestään YLE TV2:n Suora linja -ohjelmassa tammikuussa 2014

Jännittäminen on normaali osa elämää, eikä se sinänsä ole paha asia. Voimakas jännitys on kuitenkin iso este täysipainoiselle elämälle.

Oma jännitykseni haittasi elämääni kolmella eri tavalla:

  • Jännitys aiheutti suoranaista kärsimystä, kun märehdin monen vuoden takaisia pikkujuttuja. Esimerkiksi muiden vaisu tai voimakas reaktio johonkin sanomiseeni saattoi syöpyä muistiin. Varsinaisesta esiintymispelosta en kärsinyt, vaan heittäydyin tilanteisiin ja kaduin niitä jälkeenpäin.
  • Sosiaalisten tilanteiden pelko rajoitti tilanteisiin osallistumista ja sitä kautta elämästä nauttimista. Saatoin välttää lounasruokailua, sillä ruuhka-aikana joutuisin istumaan samaan pöytään tai jopa vastakkain jonkun tuntemattoman kanssa.
  • Jännitys johti epäterveisiin toimintamalleihin, kuten oireiden lievittämiseen alkoholilla ennen ihmisten kohtaamista.

Annoin “jännittäjän elämänmuutoksesta” haastattelun YLE TV2 Suorassa linjassa (arkistonauha on valitettavasti jo poistunut YLE Areenasta :( ). Kerroin joitakin esimerkkejä keinoista, joilla jännittämistä voi lievittää.

Ehkä keskeisin asia jännittämisen kanssa elämisessä on, että suhtautuu jännittämiseen avoimesti. Jännittäminen ei aina ole pelkästään paha asia. Esimerkiksi, ennen esiintymistä jännittäminen on tapa valmistautua ja virittäytyä haasteisiin.

Suhtautuminen jännittämiseen ja omiin reaktioihin ei kuitenkaan muutu pelkästään päätöksellä. On hyvä harjoitella erilaisia menetelmiä ja näkökulmia, ensin omassa rauhassa ja sen jälkeen eri tilanteissa. Tähän harjoitteluun olisin itse kaivannut tukea ja järjestelmällisyyttä. Avun hakemisen kynnys oli kuitenkin korkealla ja saatu apu jäi melko vähäiseksi. Tätä ongelmaa olemme nyt ratkaisemassa; toivon todella että löydämme tavat, joilla tavoitamme kaikki tukea tarvitsevat.