« Takaisin blogilistaan

Kaamos

Kirjoittanut Kirsikka Kaipainen (tammi 17, 2014)

Kaamosta metsässä

Talvi saapui vihdoin pakkasineen. Se on tuonut mukanaan muutamia aurinkoisiakin päiviä, joskin valoisat tunnit voi yhä laskea yhden käden sormilla. Minua lumi ja pakkanen piristävät, mutta olen silti huomannut, että väsymystä ne eivät oikein vähennä.

Kaamosmasennuksesta kärsii arvioiden mukaan yksi sadasta suomalaisesta. Kaamosväsymys tai -rasitus on selvästi yleisempää, arviot liikkuvat välillä 10-30%. Oireet ovat aika lähellä lievää masennusta: mieliala madaltuu, ärsyttää ja ahdistaa helpommin, väsyttää, tekee mieli syödä enemmän erityisesti makeaa ja unentarve lisääntyy. Kuulostaako tutulta? Minusta ainakin tuntuu, että talvella pitää nukkua noin tunti enemmän että pysyisi virkeänä. Unenpuute ja ruokahalu ovat muutenkin yhteydessä toisiinsa. Eikä siinä kaikki: luonnonvalon puute vaikuttaa myös päätöksentekokykyyn, riskien sieto alenee ja päättämättömyyttä ja jahkaamista esiintyy enemmän.

Millä oireita sitten voi lievittää? Kirkasvalolamppua en ole itse kokeillut, mutta muutamakin tuttu kertoo sellaisen auttaneen. Myös D-vitamiini purkista auttaa, kun sitä matalalla ja harvakseltaan paistavasta auringosta ei juuri saa. Valo on luontainen päivän rytmittäjä ja säätelee hormonitoimintaamme, joten ehkä olisi luonnollisinta vaan nukkua talvella enemmän ja kesällä sitten vastaavasti vähemmän, eikä taistella fysiologiaa vastaan? Tai jospa otettaisiin niistä muutamista valoisista tunneista enemmän irti ja lähdettäisiin puolenpäivän jälkeen pihalle sen sijaan, että jurnutetaan väsyneinä toimistoissa?

Mielialaan kun vaikuttaa fysiologian lisäksi myös ihan se, miltä maailma näyttää. Ei vaan ole niin kiva herätä kun on säkkipimeää, lähteä töihin kun on hämäränpimeää, ja huomata että on jälleen kerran hämärtynyt kun töistä lähtee kotiin. Kylmyys taas tekee sen, ettei ole ihan niin vaivatonta vaan kirmata ulos liikkumaan. Siksipä omaa jaksamista, vireyttä ja hyvinvointia on hyvä talvella vaalia vielä enemmän kuin kesällä, ja jos omiin aikatauluihin pystyy vaikuttamaan, niin luonnonvaloa kannattaa imeä iholleen ja verkkokalvoilleen niin paljon kuin mahdollista.

Miten pimeä vuodenaika vaikuttaa sinuun?