« Takaisin blogilistaan

Hyvää stressiä syksyyn

Kirjoittanut Kirsikka Kaipainen (syys 16, 2016)

Stressaa, kiirettä, ahdistaa, ei ehdi, ei jaksa... tuttuja tunteita aina välillä varmasti lähes jokaiselle. Eikä siinä vaaraa, jos kuormitus on tilapäistä. Vasta pitempään jatkuessaan se alkaa nakertaa henkisiä voimavaroja, vastustuskykyä, elämäniloa, ihmissuhteita. Ihminen ei ole kone (joskin koneitakin pitää välillä huoltaa!), vaan tarvitsee lepohetkiä, palautumista ja kivaa tekemistä velvollisuuksien hoitamisen vastapainoksi. Stressikierteestä pois pääsemisen ensimmäinen askel voi olla esimerkiksi pienten taukojen lisääminen työpäivään. Itse annan nykyään itselleni luvan oikaista sohvalle pitkäkseni toviksi, jos työ koneen äärellä ei tunnu etenevän. Jokainen voi löytää itselleen sopivan tavan keventää kuormitusta hetkeksi.

Välillä on hyvä vain ottaa rennosti ja tuulettaa ajatuksia.

Entäpä se hyvä stressi? Sekin on toivottavasti kaikille tuttu ilmiö työstä, harrastuksista tai muista aktiviteeteista: se on sitä, kun hommia on kiva tehdä, olla menossa ja monessa mukana, askel nousee kepeästi, ajatus luistaa, ideoita syntyy ja innostuksen tunne kuplii kehossa.

Pääsimme viime vuonna iloksemme mukaan Tampereen yliopiston ja VTT:n tutkimushankkeeseen, jossa hyvää stressiä ja sen stimulointikeinoja tutkittiin ja kartoitettiin. Meidän roolimme oli toteuttaa tutkimustulosten pohjalta syntynyt valikoima keinoja työkalupakiksi verkkoon. Hankkeen päätyttyä työkalupakki haluttiin avata kaikkien käyttöön. Kokeile sinäkin, löydätkö itsellesi sopivia keinoja – niin hyvän stressin synnyttämiseen kuin siitä palautumiseen! Hyväkin stressi on näet fysiologisesti kuormittavaa, joten siitä pitää palautua ihan yhtä lailla kuin huonostakin.

Hyvän stressin työkalupakkiin

Tietoa Eustress-hankkeesta