« Takaisin blogilistaan

Apua stressiin: tunnista tärkeät asiat

Kirjoittanut Toni Vanhala (marras 29, 2016)

Joka päivä kuulen lasteni suusta, ettei heillä “ole mitään tekemistä.” Sen sijaan oma tehtävälistani on loputon. Kaikkea en saa tehtyä, joten minun täytyy antaa itselleni lupa keskittyä tärkeimpiin asioihin. Päästän irti jatkuvasta suorittamisesta ja stressaan vähemmän.

En koskaan saa kaikkea tehtyä. Tämän yksinkertaisen totuuden tunnustaminen ja hyväksyminen ei ollut minulle helppoa. Aiemmin tunsin, että jokaisena hetkenä olisin voinut tehdä satoja eri asioita. Yhden asian tekemällä löin laimin niitä 99 muuta. Tämä tunne kärjistyi erityisesti työympäristössä, jossa tunsin minua painavat vastuut ja velvollisuudet.

Kaikki asiat eivät kuitenkaan ole yhtä tärkeitä ja merkityksellisiä. Tämä vaikuttaa itsestään selvältä. Asioiden merkitys ei kuitenkaan ollut minulle selvää, enkä itse osannut noin vain laittaa omia tehtäviäni, tavoitteitani ja haaveitani tärkeysjärjestykseen. Minun täytyi pysähtyä tarkastelemaan tekemisiäni ja kuulostelemaan niiden merkitystä.

Mikä on sinulle tärkeää?

Ennen kuin asioita voi laittaa tärkeysjärjestykseen, täytyy tunnistaa, mikä on itselle tärkeää. Työstä stressiä -ohjelmassa stressiä käsitellään hyväksyntä- ja arvopohjaisilla menetelmillä. “Elämän arvot” saattavat kuulostaa liiankin mahtipontisilta, vaikka kyseessä on yksinkertaisesti juuri itselle tärkeiden ja merkityksellisten asioiden tunnistaminen.

Aiemmin kirjoitin, kuinka ei ole olemassa työhyvinvointia. Vapaa-aika ja työaika voivat yhtä lailla sisältää sekä kuormittavia että mielekkäitä ja palauttavia asioita. Hyvinvointi syntyy arjessa. Työminä ja arkiminä ovat lopulta sama ihminen.

Tämän vuoksi itselle merkityksellisiä asioita kannattaa etsiä laajalla kammalla: työstä ja vapaa-ajasta, hankkeista ja harrastuksista. Eräs tapa elämän tärkeiden asioiden tunnistamiseen on kuvitella itsensä kauas tulevaisuuteen. Olet elänyt pitkän ja hyvän elämän. Minkä tekemisestä nautit eniten? Mitä saavutusta arvostit eniten? Mikä oli sinulle tärkeintä?

Muita hyödyllisiä mielikuvaharjoituksia arvojen selkeyttämiseen löytyy kaikista Headstedin verkko-ohjelmista. Monissa harjoituksissa kiinnitetään huomiota useisiin elämänalueisiin. Jos työ tuntuu erityisen kuormittavalta ja sisältää useita vaatimuksia, on tärkeää huomata että elämää on myös työn ulkopuolella.

Mitä teet seuraavaksi?

Kun sinulle tärkeät asiat ovat kirkkaana mielessäsi, voit havainnoida, kuinka hyvin tai huonosti ne toteutuvat arjessasi. Teetkö asioita, joilla on sinulle oikeasti merkitystä? Teetkö joitakin asioita vain tottumuksesta tai velvollisuudentunnosta? Mitä itsellesi merkityksellisiä asioita on vähän tai ei lainkaan arjessasi?

Loppujen lopuksi, pelkästä tärkeiden asioiden pohtimisesta ei ole mitään hyötyä. Ajatustyö ja oivallukset omista arvoista täytyy kääntää toiminnaksi. Tee tänään jotain sellaista, joka tuottaa sinulle iloa tai tuntuu muuten merkitykselliseltä ja tärkeältä. Voit fiilistellä jälkeenpäin ihan luvan kanssa: mieti miltä tuo teko tuntui ja mikä sen merkitys oli sinulle. Kehu ja taputa itseäsi selkään, kun olet saanut asioita tehdyksi.