« Takaisin blogilistaan

Ahistaako? Tästä helpotus 2 minuutissa

Kirjoittanut Toni Vanhala (tammi 8, 2014)

Kääk! Ahistaa! Ei hätää. Ahdistus on normaali reaktio stressiin, mutta voi pitkittyessään haitata muuta elämää.

  • Ahdistus vaikuttaa kehoosi, ajatuksiisi ja tunteisiisi.
  • Joskus kehon reaktiot voivat tuntua jopa hallitsemattoman voimakkailta.
  • Hengitystäsi säätelemällä voit vaikuttaa kehosi toimintaan ja lievittää ahdistusta.

Voit kokeilla seuraavaa tehokkaaksi havaittua menetelmää.

Vedä syvään ja hitaasti ilmaa keuhkoihisi. Anna vatsan laajentua. Pidätä hengitystä hetki ja puhalla sitten keuhkot tyhjäksi. Toista tämä muutaman kerran. Voit samalla tunnustella sydämesi sykettä. Sopiva rytmi on noin 5 lyöntiä hengittäessäsi sisään, 7 lyöntiä hengitystä pidättäessä ja 9 lyöntiä hengittäessäsi ulos.

Vinkki! Harjoittele hengittämistä ja hengitykseen keskittymistä ensin rauhallisessa tilanteessa. Ahdistuksen iskiessä voit käyttää oppimaasi menetelmää!